Tuesday, October 25, 2005

Bangsawan sebagai sebuah pementasan anti-realist

Bangsawan adalah anti-realist
kenapa?
Bangsawan adalah sebuah pementasan yang bercirikan anti-realist kata seorang teman baru-baru ini. Dia pun baru sedar akan keperihalannya apabila diberitahu rakannya sebelum itu (kes chain reaction ke ni?).
Aku termangu sekejap. Betoi ka? kata orang Penang. Kenapa kau cakap macam tuh?
Yelah, kau perasan tak, dalam melakonkan watak-watak yang ada dalam bangsawan, seseorang pemain itu perlu melakonkannya dengan penuh exageration (betul ke aku eja nih?).
Sebagai contoh, watak Raja memerlukan pemainnya mendadakan dada sedada-dadanya.... haa... amek kau. Barulah nampak kebesaran Raja itu. Badan kena sentiasa tegak, dada kena bukak, cakap kena berlagak...
Satu lagi contoh, watak permaisuri atau puteri baik, pemainnya perlu mempunyai kelembutan. kesopanan dan kesusilaan yang tinggi serta kepribadian yang mulia, yang disampaikan melalui tutur kata yang amat lemah lembut hatta marah sekalipun.
Itu apabila kita melihat dari segi permainan watak. Pada kala menyampaikan perasaan, mood dan emosi juga, konsep-konsep anti-realist dapat kita lihat. Apabila satu-satu karekter itu menangis (tidak kiralah history tangisannya itu), tangisan itu harus dibuat sebesar-besarnya. Apabila ketawa, juga harus besar. Apabila bercakap, yang ini paling jelas, cakap bangsawan lenggoknya dan kioknya perlu ada, barulah cantik bangsawan yang dipentaskan itu. Bukan bangsawanlah kalau pementasannya tidak menggunakan lenggok dan kiok yang sepatutnya.
Inilah antara contoh-contoh yang dapat aku fikirkan relevannya dengan anti-realist, yelah, dalam dunia realiti, ada kau buat ini semua? ada?

2 comments:

Pegawai Khalwat said...

Ohh reallly?

Entahlah Art. Kalau kita rujuk balik, antirealis tu wujud sebab makhluk-makhluk zaman perang dunia ke-2 ni dah macam tak percaya dengan dunia. Sebab tulah mereka buat sesuatu yang anti daripada real.

Tapi bangsawan ni lebih kepada lenggok. Exageratenya tu sebab pementasan tu kat pentas dan orang yang tengok tu pula dok kat bawah. Dan itulah cara yang diorang bole terhibur.

Betul ke pendapat aku?

artisticklytouch said...

hehehehe... boleh jugaklah diterima, akupun tak pegangsangat benda nih, ann bagitahu aku, dia pun dapat dari ijat...