Thursday, June 15, 2006

Semalam di Neraka Petualang 2

Ini bukan entry semalam tapi entry untuk malam-malam latihan yang tertangguh.

Disebabkan pelakon utama mahu set juga dan pengarah kata nak buluh jugak-jugak maka kami pergi mancari buluh.

‘nak cari buluh….nak cari buluh…’

Dua team pergi mencari buluh. Satu team ke Balik Pulau dan satu team lagi ke Parit Buntar. Ya, Parit Buntar di Utara Negeri Perak itu. Team ke Balik Pulau pergi memang semata-mata mahu mendapatkan buluh. Team terdiri daripada pengarah, pelakon utama dan tokey panggung. Janji pergi pukul 9 pagi tapi pukul 11 pagi baru keluar rumah (malamnya tengok bola). Team ke Parit Buntar ke sana atas beberapa tujuan. Pertamanya untuk shooting trailer AYOB, keduanya mendapatkan atap rumbia di rumah Dora di Tanjung Berembang, Nibong Tebal dan ketiganya mencari buluh. Team terdiri daripada produksi AYOB, student praktikal TASGreenhall (hahahaha merasalah kau buat praktikal), sentuhanseni dan Cik Sharina Edora.

Sentuhanseni tak tahu apa yang terjadi di Balik Pulau. Rasanya semua ok, maklumlah boss ikut sekali. Di Parit Buntar dan sekitar Seberang Perai Selatan…. Hehehhe ni nak cerita ni…

Kami mulakan dengan shooting trailer AYOB dan photoshoot untuk watak-watak utama. Lokasi pertama, depan rumah Dora – berkumpul dan mengumpat – lama kat sini sebab si AYOB pergi makan kenduri. Pukul 4 baru mula shooting di dalam hutan paya bakau. Merasalah meredah selut dan memijak anak pokok bakau (ke benda tuh akar dia?) sambil menunggu shooting, krew yang lain, yang nyata tidak ada kerja dan tidak tahu nak buat apa, main tangkap-tangkap udang. Shah si student praktikal menjadi penjaga udang-udang yang ditangkap.

Selesai di paya bakau, nelayan-nelayan di situ memandang kami dengan blurnya. Hati mereka berkata…

“Cemperha mana pulak ni?” hehehe

Ntah sapa gatai mulut pi kata kami team Majalah 3. Konfiden abang-abang nelayan tuh jadi background actor.

Langsung ke tali air kat mana ntah tapi tepi jalanlah. AYOB disuruh berkubang dalam tali air dengan hanya berseluar pendek. Macam budak-budak tapi perutnya, berbulu hahahaha aku tak gelak sangat sebab aku naik moto dengan AYOB, takut dia tinggalkan aku. Sekejap je berkubang sebab yang lain jeles tak dapat berkubang sama. Kemudian ke tebing sungai Krian, di bawah jambatan yang menghubungkan Tanjung Berembang dengan Teluk Ipil. Shooting berjalan lancar sebab krew-krew tak kacau pelakon sebab kitaorang sibuk makan buah berembang. Sempat pau belacan, garam dan kuah rojak dari rumah Anuar (pengarah AYOB) buat cecah. Masam buah berembang nih, kena makan dengan garam, baru hilang masamnya. Sambil makan, mengumpat lagi.

AYOB kena kejar dengan anak memerang.

Jam dah pukul 6 lebih tapi apasal gelap? Oh, lupa! Aku pakai Ray Ban Sheriff LOBO. Terus kami ke Parit Buntar, rumah Latt (asst. director AYOB) untuk ambil buluh. wah, memang banyak buluh di rumahnya. Aku tak bagi ambil banyak sebab takut tak muat kereta, nanti nak masukkan atap rumbia lagi. Yang gagah-gagah memulakan kerja menebang di rumpun buluh di belakang toilet dna dapur jiran Latt. Aku dan beberapa yang tak gagah memberikan sokongan moral yang padu sambil mengunyah umbut kelapa. Umbut kelapa ni sedap, warna putih, lemak-lemak rasanya.

On the way balik, singgah mandi di rumah Dora dan ambil atap rumbia. Penuh kereta aku dengan atap dan buluh tapi baunya, bau hutan yang segar…hmmm…best. Murah je atap rumbia nih, dengan RM 4, boleh dapat sepuluh! Kalau kat OMBAK KLCC harus dia jual RM 39.90 ke atas sekeping!

Malamnya, bump-in di auditorium P.Ramlee. Letih. Pengarah nak buat run-through tapi semua buat bodoh sebab letih sangat. Jadinya masa cuma dihabiskan dengan menyiapkan set dan setting lampu. Pengarah membuat muka bermasalah hehehehe merasalah buat show free katanya.

Sungguh very the village pengalaman hari ini.

1 comment:

Pegawai Khalwat said...

Oit! Oit!

Bila pengarah buat muka bermasalah?